23 dec. 2010

Slutresultat och firar

Tisdag 22/12

Jaha, då var det dax för läkarutlåtande angående senaste magnetröntgen. I går hade jag träff med kirurgen igen och han visade mig de senaste bilderna. Och kan man tänka sig - Jag har en helt normal hjärna igen.
HURRA !
Även det fyllnadsmaterial som dom knölade in för att stoppa blödningen har helt försvunnit. På insidan finns inga spår efter operationen och alla mina små grå celler har återtagit det utrymme som del dumma tumören lade vantarna på.  Det är faktiskt rätt fantastiskt, om man tänker efter.
Vid operationsstället, på utsidan är jag fortfarande lite öm och lite knölig, men det är precis som det ska och det syns inte.
Jag fick även se en bild på själva "luckan" in till boven i dramat.  Det ser faktiskt ut som om dom har använt IKEA-skruvar. Ni vet, såna där som man sätter in, en från varje sida och sen vrider den ena ett halvt varv. Såna har jag i huvudet, fast dom är gjorda av titan. Och dom lär jag få leva med resten av livet.
Jag bad att få operationsjournalen för jag tänkte att de kanske kunde vara intressant. - Vad skulle jag med den till. Jag fattar inte ett skit! Men det kanske är lika bra det, för jag vet inte om jag vill veta.

Läkaren pratade lite om den fortsatta återhämtningen. Han påstår att det här är att jämföra med att ha haft en stroke och att det nog tar 6-12 månader innan man är helt återställd. Man har samma symtom, både fysiska och psykiska. OK - det var jag nästan beredd på.
Läkaren sa också att jag inte såg rädd ut längre....... Jag håller inte med om att jag varit direkt rädd, fast fundersam har jag nog varit, men jag skulle aldrig erkänna det.

Ang min käke som vägrar att öppna sig speciellt mycket, fick jag förklaringen till. Han har skurit av muskeln där för att komma åt vid operationen. Men det är bara att träna på. Att det svullnar och gör ont är inte farligt - Det är bara att töja på! Så, snart kan jag kanske äta hamburgare igen.

Nu slipper jag snart medicinen också, för i morgon börjar nedtrappningen på epelepsitabletterna och om en vecka är jag av med dom. Så skönt! Och jag får dricka alkohol (om jag lovar att inte "hälla" i mig).
- Men, detta innebär, återigen att jag inte för köra bil..... Inte på 2-3 veckor. Pust, men okej då. Skulle jag få ett krampanfall är det inget farligt men vi ska åka till akuten för säkerhetsskull.

Nu är jag skjukskriven 3/4-tid, januari ut och jag jobbar på så mycket jag orkar.
Och går var det verkligen max. Efter läkarbesöket var jag på två jobbmöten som även krävde att jag engagerade mig (jobbigt va).
Efter det åkte jag till NK och belönade mig med en ny handväska. Jaaaaaa ! Sen åkta jag och köpte julklappar. Efter det åkte jag hem och plock-städade lite. Sen..... fick jag  - ETT GLAS VIN. Efter det somnade jag i soffan.
I dag har jag fixat jul-naglar och livet leker.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på alla er där ute.
// Tusen kramar ifrån mig.

2 kommentarer:

Fam Rung i Örebro sa...

Du om någon är väl värd ett glas vin och en ny väska!!!
Gott nytt år och hälsa hela familjen..
Hoppas vi ses snart!
Stor kram från kusin Fredrik Rung med familj i Örebro.

Vardags-mirakel sa...

Hittade dig när jag sökte bilder på meningeom. Själv fick jag mina i ryggmärgskanalen, en för 8 år sedan och för sex månader sedan opererades jag igen och då var det tre. Som tur är de godartade men dumt ställe... Du har skrivit så härligt om dina upplevelser! Jag fick tårar i ögonen när jag känner igen känslorna. Önskar dig ett Gott nytt år! Kram Eva